La lliga 'Fair Play': futbol educatiu per a joves en risc d'exclusió social

Us imagineu una competició de futbol on jugar net sumi punts al resultat final? Així és la lliga 'Fair Play'. Des del curs passat hi juguen els joves del Centre Obert i del projecte Activa't del Centre Sant Jaume. Es tracta d'una lliga de futbol sala on participen junt amb d'altres entitats sense ànim de lucre arrelades a Badalona –com la Fundació Ateneu de Sant Roc, Casal dels Infants La Betsaida o Serveis Socials de La Salut– i també de Sant Adrià de Besòs –Aldees Infantils.

L’objectiu és oferir una alternativa d'oci saludable a nois i noies en situació de risc social del territori. L'esport els fa treballar valors positiu com el respecte i la companyonia, i escurça les distàncies entre barris.

Jugar net dona punts

Sí, aquest és un dels punts forts de l'activitat a nivell educatiu. Un partit guanyat puntua 3 punts; un empat, 2 punts; i un partit perdut, 1 punt. Si l’equip no es presenta, no puntua. En acabar el partit, cada equip tria el millor jugador i el jugador més esportiu del rival; i els entrenadors valoren conjuntament quin equip mereix un punt extra per comportament esportiu. El punt del fair play.

La lliga la conformen un total de sis equips mixtos, amb jugadors d'entre 12 i 19 anys. Són cinc jugadors a camp, més banqueta. L'equip del Centre Sant Jaume té una forta presència de noies i això ajuda a que d'altres joves segueixin el seu exemple: demostren que el futbol no és només un esport masculí.

Els partits duren 40 minuts i no hi ha límit de canvis. Tampoc hi ha àrbitre: els mateixos jugadors i jugadores gestionen el partit, reconeixen quan han fet falta o si la pilota ha sortit fora del camp. Cada jornada consta de tres partits i també hi ha tornejos i entrenaments.

La lliga finalitza amb un gran torneig, amb lliurament de premis inclòs. Es reconeix l'equip guanyador de la lliga, l'equip més esportiu, el millor jugador de cada equip i el jugador més esportiu de cada equip.

L'origen de la lliga

La iniciativa neix del Casal dels Infants i la Fundació Ateneu de Sant Roc. I s'ha anat gestant amb les aportacions de les entitats que s'hi han sumat. Els partits es juguen a l'institut SI Badalona, a l'IES Eugeni d’Ors i l’Escola Rafael Alberti.

El Centre Sant Jaume s'incorpora a la lliga el curs 2016-17. Té la seva pròpia samarreta i cada jugador o jugadora en tria el número. L'experiència és realment bona. Els joves gaudeixen de l’esport, es relacionen amb altres joves i fan noves amistats. Que sigui una activitat voluntària i tingui una gran participació és significatiu, oi?

Crida de voluntaris! Pots donar-nos un cop de mà durant els partits de la lliga 'Fair play'? Els fem cada dimarts, de 18:30 a 19:30. Escriu-nos a info@fundaciocarlesblanch.org i ens posarem en contacte amb tu.

Article de Dani Navarro, educador de joves del Centre Sant Jaume, publicat a l'AUNA del mes de març de 2018