Visita Patronat16.jpg

Els Patrons de la Fundació Carles Blanch visiten el nou edifici del CSJ

El passat dia 21 de juny, el Patronat de la Fundació Carles Blanch amb el Sr. Jaume Boadas, President del Patronat, va realitzar visita per les noves instal·lacions del Centre Sant Jaume a Badalona, acompanyats per l'equip d'arquitectes encarregats de l'obra, Mercè Zazurca, Enrique Corbat i Xavier Botet.

Després d'un període de dos anys de construcció i el posterior confinament, el nou centre Sant Jaume ja és una realitat.

Ubicat al barri del Gorg a Badalona, el nou edifici és una aposta clara i palpable de la Fundació pels valors que la regeixen i la missió que guia les seves accions: oferir un espai obert a la població del barri i de l'entorn proper, on els infants, joves i les seves famílies es puguin sentir acompanyats des dels diferents projectes de l’entitat.

La remodelació de l'antic edifici de l'entitat ha passat per un disseny d'alçada de tres plantes conservant tant la construcció de la planta baixa com el jardí intern que compta amb una ja emblemàtica palmera. La concepció de l'edifici ha partit d'una premissa clara: prendre la persona com a punt central i especialment l'ésser humà, que, per les circumstàncies que siguin, pot patir o estar en risc de sofrir situació de vulnerabilitat i exclusió social. D'aquesta manera, l'edifici aspira a ser nucli d'oportunitats transversals, tant en l'àmbit arquitectònic per la seva presència, com en d'altres: educació, cultura, lleure o desenvolupament comunitari i social.

En la seva visita als diferents espais, l'equip directiu de l'entitat, format pel Sr. Grau Ussetti com a director del centre, la Sra. Rocío Humet com a tècnica de projectes i la Sra. Elena Zamora com a cap de gestió van poder conversar i compartir opinions tant amb el patronat de la fundació com amb l'equip d'arquitectes de l'obra.

Un dels fets a destacar és l'ús i la utilització dels materials en l'edifici i la seva relació conceptual amb la missió i objectius de l'entitat. D'aquesta manera, és remarcable la construcció de l'edifici en fusta, fent una aposta clara per criteris de sostenibilitat energètica i mediambiental, essent una innovació tant en la distribució de la temperatura, la llum i la conjugació d'aquests elements amb una estètica càlida, tranquil·la, àmplia i acollidora que reforci i presti suport al treball dels tècnics de l'entitat, així com a la sensació de benestar de les persones, principalment, infants, joves i famílies que s'integrin a les instal·lacions.

Entre els diferents espais que conformen l'edifici, l’entitat disposa de diferents espais d’intervenció, joc i una cuina professional. Aquesta cuina formativa s'anirà ampliant amb el temps i es vincularà a producte de proximitat (km.0), amb la creació d'un hort urbà en el mateix espai que aprovisionarà els plats que es preparin. Els productes resultants de la cuina serviran per atendre les necessitats de projectes actuals i futurs.

En resum, el projecte presenta un caràcter innovador des de la concepció, passant per la construcció, model de gestió i proposta d'inclusió. La seva concepció s'ha plantejat buscant la creació d'un espai obert i adaptable que pugui ser utilitzat de forma polivalent, a la vegada que complir la seva funció educativa. Degut aquest motius, el projecte ha estat presentat als premis New European Bauhaus Prizes, d’ Arquitectura Sostenible, que recompensen i ajuden a les noves generacions a continuar desenvolupant nous conceptes e idees.

En aquesta aposta de la fundació, amb el patronat al capdavant s'ha de mencionar el suport de diverses entitats i empreses privades que han aportat per tal de poder dur aquest somni a la realitat, com: Jormavi, Velamen, Sandrigham, IMCO, Fundació Matías Gomà, Fundació Pere Tarrés, Fundació Mercedes Armengou, Fundació EDM, l’Obra Social La Caixa i la Companyia de Jesús.

Després de realitzar visita completa a l'edifici, el Sr. Grau Ussetti es va dirigir al Patronat realitzant la valoració del significat i la importància que representa aquest nou emplaçament a la trajectòria de més de 20 anys de l'entitat. Va posar l'accent en els casos concrets de diversos infants, joves i famílies participants dels projectes i serveis del centre, els quals podran construir en aquest nou centre Sant Jaume, juntament amb tots els professionals, noves i millors perspectives e il·lusions de futur.

El Sr. Jaume Boadas, per la seva banda, com a President del Patronat de la Fundació Carles Blanch, va preparar una peça audiovisual que mostrava el procés gradual de construcció de l'edifici, remarcant en el seu parlament l'agraïment, l'esforç del Patronat i dels socis en la consecució i finalització de l'edifici. Finalment, l'acte de visita va concloure amb una benedicció del mossèn Sr. Francesc Xicoy sj.