20200916- Fotot Formació Sector Social Jesuïtes Cat.jpg

"En temps extraordinaris calen respostes extraordinàries"

Aquest matí i com cada setembre, s’ha celebrat la tradicional Jornada de formació de les entitats del Sector Social de la PAT Catalunya. De forma telemàtica, els equips de la Fundació La Vinya, Migrastudium, Fundació Salut Alta, Arrels Sant Ignasi, Entrecultures, Cristianisme i Justícia i Centre Sant Jaume hem compartit dubtes, anàlisis i reflexions.

Els efectes socials i econòmics que està tenint la COVID-19 han estat molt presents al llarg de tota la jornada. En aquest sentit, el nou delegat dels jesuïtes a Catalunya, Enric Puiggrós, ha remarcat l’impacte que la pandèmia està tenint en el patiment de la gent, especialment entre la població més fràgil.  Diu Puiggrós que “s’estan obrint en canal ferides que ja existien”.

Per la seva banda, Francina Alsina, presidenta de la Taula del Tercer Sector que agrupa més de 3.000 entitats socials a Catalunya, ha analitzat en profunditat com s’està vivint la pandèmia des de les entitats. “Durant aquests 3 mesos d’alarma hem atès almenys 700.000 persones per necessitats bàsiques sense cobrir” ha explicat Alsina, que assegura que les ajudes per habitatge s’han multiplicat per dos i s’han triplicat les necessitats de suport alimentari. “S’ha demostrat que les entitats socials som essencials", ha dit Alsina. "Mentre les oficines de serveis socials tancaven i l’Administració estava teletreballant, nosaltres hem estat en la primera línia, treballant a peu de carrer”.

Alsina no és optimista amb el futur més proper i considera que si no hi ha canvis i mesures contundents serà molt difícil afrontar el que ens vindrà en els propers mesos i anys. “Això no s’acabarà aviat, això va per llarg” creu Alsina, “veníem molt tocats per la crisi de 2008 i les retallades de 2010, però és que ara estem enfonsats”.

Alsina ha parlat d’una “crisi devastadora i sense precedents” i ha exigit als diferents governs que la resposta a l’actual crisi social sigui com a mínim igual de potent –en esforços i recursos- que la que s’ha donat a l’emergència sanitària.

Luis Arancibia ha clausurat la jornada. El delegat del Sector Social Jesuïtes a Espanya ha posat el focus en el concepte de ‘la cura’, en la importància de prendre cura dels demés i de nosaltres mateixos. “És un temps per sostenir la cura”, ha dit Arancibia, “i és sobretot un moment extraordinari que demanda de nosaltres una resposta extraordinària”. Arancibia ha recuperat un fragment del poema ‘Gastar la vida’ del jesuïta català Lluís Espinal per posar el punt i final a la trobada. “Som com torxes que només tenim sentit quan cremem; només aleshores serem llum”. En aquest temps extraordinari, diu Arancibia, les entitats socials haurem de donar un plus per brillar amb més força que mai.