logos mesa unitaria

Mesa unitària en defensa del sector social i d'atenció a les persones de Catalunya

Davant la manca de respostes i solucions per part del Govern de la Generalitat de Catalunya que reverteixin la situació de retrocés arran de la crisi iniciada el 2008 i les dificultats generades pel complex context sociopolític actual, sindicats, patronals, Tercer Sector i col·legis professionals ens unim en defensa del sector social i d’atenció a les persones, reclamant unes polítiques públiques que assegurin la cobertura dels drets socials, la qualitat de l’atenció, la sostenibilitat dels serveis i la millora de les condicions laborals dels professionals.

El país necessita un sector social fort, amb capacitat d’innovació, amb potencial per retenir el talent i promoure el desenvolupament professional, amb entorns de treball saludables que reverteixin en la qualitat de l’atenció a les persones. És urgent dotar dels recursos públics necessaris al sector social per tal de fer-ho possible.

En aquest marc, i davant la complexitat que viu el sector, les organitzacions sotasignants:

 Instem al Govern i al Parlament de Catalunya a construir els consensos necessaris per garantir uns pressupostos 2020 que assegurin el desplegament de les polítiques socials (per exemple: Dependència, Renda Garantida de Ciutadania, actualització de l’IRSC, , Habitatge Social, Pacte Nacional per la Interculturalitat, Agència Catalana de Protecció Social, Llei de drets i oportunitats en la infància i l’adolescència, polítiques de suport a les famílies, Llei del dret de les dones a eradicar la violència masclista, entre d’altres) i reverteixin de forma immediata la situació d’infrafinançament crònic que ha patit el sector durant més de 10 anys.

 Alertem de la situació crítica en què es troba el sector i de la necessitat urgent de garantir una inversió adequada per donar una resposta de qualitat als col·lectius més vulnerables i, alhora, assegurar unes condicions de treball dignes pels professionals que dia a dia treballen per la millora de la qualitat de vida de les persones. Cal una aposta decidida per passar del 0,5% del PIB actual al 2% d’inversió mitjana en els diferents països del nostre entorn.

 Reivindiquem, igualment, que les dotacions pressupostàries destinades als serveis que s'adrecen al conjunt de la població sense distinció de les seves circumstàncies particulars siguin suficients per garantir el seu caràcter universal i aprofundeixin en la seva relació transversal i indestriable dels àmbits educatiu i cultural.

 Reclamem situar el sector social i d’atenció a les persones com a pilar fonamental – i estratègic - de l’Estat del Benestar, al costat de salut i educació. Som un sector productiu imprescindible, generador d’activitat econòmica, ocupació i cohesió social, amb un alt impacte i retorn cap a les persones i el territori.

 Apel·lem a una revisió a fons del model actual per avançar cap a la construcció d’una cartera de serveis socials i d’atenció a les persones innovadora, que permeti ajustar-se a la realitat canviant, als nous models d’intervenció i a les necessitats de les persones.

 Considerem que per garantir l’efectiva cobertura de drets socials és imprescindible que l’Administració asseguri la qualitat i la transparència en la gestió de serveis públics, desenvolupant estàndards de qualitat i implantant els corresponents mecanismes de seguiment, control i avaluació dels mateixos.

 Demanem a la Generalitat de Catalunya que segueixi vetllant pel compliment del Codi de Bones Pràctiques de contractació pública de serveis a les persones signat l’any 2015 amb tots els agents vinculats al sector i signants del present manifest.

 Proposem fer un salt qualitatiu endavant en la millora de les condicions laborals dels professionals del sector, un 75% dels quals són dones. Una correcta inversió del sistema de serveis socials i d’atenció a les persones ha de revertir necessàriament en la millora de les condicions de treball i en un reconeixement de les figures professionals vinculades al sector, assegurant la implementació tant de l’Acord Interprofessional de Catalunya com del Acuerdo para el Empleo y la Negociación Colectiva 2019 i possibilitant assolir en les meses de negociació col·lectiva l’objectiu compartit de no tenir cap salari per sota els 14.000 €. En aquesta línia, apostem per avançar cap a l’equiparació de condicions laborals de tots els professionals del sector, independentment de la forma de gestió, directa o externalitzada. Estem parlant de serveis públics i per tant, fem nostra la premissa d’igual feina, igual salari.

 Finalment, instem als poders públics que reconeguin a tots els agents que formen part del sistema català de serveis socials i d’atenció a les persones, garantint la seva plena participació en espais efectius de treball, coordinació, coproducció i avaluació de les polítiques públiques.

Barcelona, 18 de novembre de 2019

Entitats signants: