Fotografia: Javier Bauluz / Mèxic.

Davant les caravanes invisibles, solidaritat i inclusió

Com a entitat del sector social de la Companyia de Jesús, el Centre Sant Jaume se suma a la crida de la campanya Hospitalitat davant de les caravanes invisibles. Per una cultura de solidaritat i d'inclusió, llegiu i compartiu:

(Hospitalitat) L'anomenada Caravana Migrant que aquests dies creua Mèxic amb l'objectiu d'arribar a Estats Units són en realitat tres caravanes, en les quals hi ha un total de 7.000 persones, entre elles nombroses dones i nens i nenes. El primer grup va partir d'Hondures a mitjan octubre i està formada sobretot per persones procedents d'aquest país (un 85%), encara que també hi ha persones de Guatemala, El Salvador i Nicaragua. Durant el trajecte per Centreamèrica i Mèxic la caravana ha sofert de pressions governamentals, criminalització per part de la societat i les institucions, detencions i repatriacions, i també desaparicions i segrestos. Recentment un primer grup ha aconseguit la frontera amb EUA de Tijuana.

Tal com ha manifestat la Xarxa Jesuïta amb Migrants llatinoamericana (RJM-LAC), Hondures és un Estat amb dèficit democràtic, amb alts índexs de corrupció, limitació de llibertats públiques i persecució a defensors de drets humans. A més, existeix un imparable creixement de la pobresa: el PIB hondureny és deu vegades inferior al d'EUA i l'índex Gini de desigualtat mostra que un 60,9% de la població viu per sota del llindar de la pobresa i el 38,4% en condicions de pobresa extrema.

A aquests factors s'uneix la realitat d'un país extremadament violent, l'índex anual del qual d'homicidis és dels més elevats del planeta (56 per cada 1000.000 habitants, a Espanya és de 0,7). Aquesta violència respon, entre altres causes, als elevats nivells d'impunitat, l'alt índex de desocupació juvenil (el 53% de joves estan desocupats), la presència de maras i bandes criminals organitzades i una creixent pressió del narcotràfic. D'altra banda, en termes d'accés a educació i salut, Hondures ocupa en el IDH (Índex de Desenvolupament Humà) el lloc 133 de 189 països i un 11,1% de la població és analfabeta.

La resposta dels Governs de Mèxic i Estats Units ha resultat en l'enduriment de les polítiques migratòries, que comporta l'increment de la perillositat de la ruta que travessa el país mexicà, posant a la població migrant en una situació d'enorme vulnerabilitat i atropellant la seva integritat física, psicològica i sexual. Segons dades de la OIM, l'increment de persones hondurenyes retornades des de Mèxic entre els tres primers mesos de 2017 respecte als de 2018 ha estat del 52,8%, mostra de la incoherència de la gestió migratòria del país que al seu torn sofreix les mateixes polítiques en el nord per EUA.

A més, el president d'EUA Donald Trump ha mobilitzat a les tropes a la frontera i ha titllat als integrants de la caravana de criminals i de representar una amenaça a la seguretat del país. No solament això: el govern nord-americà ha suspès la possibilitat de concedir asil a aquelles persones que entrin “il·legalment” al país. Aquestes polítiques posen en risc els acords internacionals sobre drets humans, mobilitat i protecció, a més d'agreujar la situació de les persones migrants de la caravana en ser objecte de criminalització.

Una situació similar es dona a Espanya, un dels països on més persones centreamericanes sol·liciten asil i la tercera nacionalitat del qual estrangera en augment en 2017 va ser l'hondurenya. El passat any gairebé mil persones hondurenyes van sol·licitar protecció internacional a Espanya, i solament van ser resoltes 30 sol·licituds, totes les quals van ser rebutjades. Les persones que arriben a Espanya fugint de la situació de violència i empobriment generalitzats no veuen satisfetes les seves necessitats i els seus drets de protecció al nostre país.

Per això des de la campanya Hospitalitat, formada per entitats socials jesuïtes de cooperació i migracions que mantenen forts llaços amb organitzacions germanes a Llatinoamèrica, llancem cinc propostes principals sobre les Caravanes Invisibles:

• Dotar de recursos d'atenció humanitària i protecció als migrants centreamericanes.
  • Anar a l'arrel del problema: reconèixer les causes del desplaçament i els seus causants.
  • Canviar el sistema d'asil a Espanya.
  • Promoure una cultura d'Hospitalitat entre els pobles i els éssers humans.
  • Contemplar la migració com una oportunitat i un dret.