Seguim Connectats, #ConstruïmFutur

Viure desconnectats
La digitalització agreuja les desigualtats
SEGUIM CONNECTATS
#ConstruïmFutur

AQUEST CURS 2020-2021

TRENQUEM LA BRETXA DIGITAL

col·labora

QUÈ ÉS EL QUE ESTÀ PASSANT?

Foto Xavi
XAVI

Xavi Cortés és educador de la Unitat d’Escolarització Compartida (UEC) del Centre Sant Jaume.

Aquest curs, el projecte ha reformulat la seva forma d’intervenir apostant per un model mixt. L’alumnat alterna l’activitat acadèmica presencial i telemàtica per preparar-se de cara a
possibles confinaments, però també per pal·liar la bretxa digital que es va posar de manifest amb el tancament dels centres educatius.

Foto Alejandro
ALEJANDRO

Alejandro Fernández té 15 anys, fa 2n d’ESO i és alumne de la Unitat d’Escolarització Compartida (UEC) del Centre Sant Jaume.

Ens explica que aquest curs ha canviat moltíssim la forma de fer classe a partir de la creació d’una aula digital. Després de dos trimestres, creu que ha millorat molt en competències digitals i considera que els aprenentatges que ha adquirit aquest any li seran útils per al seu futur laboral.

Foto Irene i Marta
IRENE I MARTA

Irene Nieves i Marta del Río són educadores del Centre Obert del Centre Sant Jaume.

Diu la Irene que el confinament va servir per visualitzar el grau d’analfabetització digital que existeix encara entre molts infants i adults. Aquest curs, a l’espai de reforç del Centre Obert, s’han confeccionat tauletes perquè nenes i nens aprenguin a utilitzar la informàtica més enllà de les xarxes socials i els jocs. A nivell familiar, també s’han realitzat formacions digitals a mares i pares.

INFORMACIÓ RELACIONADA

‘DOS DE CADA TRES INFANTS EN EDAT ESCOLAR NO TENEN CONNEXIÓ A INTERNET’

UNICEF. Segons el darrer informe d'Unicef que parla sobre la connectivitat digital durant la pandèmia, 1.300 milions de persones d'entre 3 i 17 anys no tenen connexió a Internet. El 2020 ha estat un any on la tecnologia ha estat l'única eina capaç de salvar el sistema educatiu a nivell mundial, però la directora d’Unicef alerta que la falta de connectivitat entre les poblacions més pobres i àrees rurals ha col·locat milions d’infants i adolescents en un desavantatge extra, i gairebé ha eliminat qualsevol possibilitat que poguessin tenir de participar d'aquesta economia.

Llegeix l'informe

‘L’ÚS DE LES TECNOLOGIES DIGITALS A L’EDUCACIÓ TÉ UN IMPACTE POSITIU’

FUNDACIÓ BOFILL I IVALUA. Segons l’estudi ‘L’educació en digital: què funciona i en quines condicions?’ recentment publicat per Mireia Usart Rodríguez a través de la Fundació Bofill i IVALUA, està demostrat que l’ús de les tecnologies digitals en la pràctica educativa té
un impacte positiu en els resultats de l’alumnat de totes les etapes. Usart conclou que la modalitat mixta o híbrida (aquella que combina l’aprenentatge presencial i a distància i que és la que hem implementat aquest curs a la UEC del Centre Sant Jaume) és la que presenta més evidències.

Llegeix l'informe

‘LA PANDÈMIA HA EVIDENCIAT L’EXISTÈNCIA D’ALUMNES EN RISC D’EXCLUSIÓ DIGITAL’

FUNDACIÓ BOFILL I IVALUA. Segons l’estudi ‘L’educació en digital: què funciona i en quines condicions?’ promogut per la Fundació Bofill i IVALUA, l’educació digital només funciona si el docent tutoritza intensivament l’alumnat. “La digitalització sobtada de l’educació ha posat de manifest la magnitud de les diferents bretxes digitals existents entre famílies i centres educatius”. Molts infants en edat escolar encara no tenen una connexió a Internet a casa, cosa que els posa en desavantatge respecte de l’alumnat que sí que pot accedir a recursos en línia.

Llegeix-ne més